Jäätävät olosuhteet, dronen lennätystä laivalla
Muutaman vuoden ajan olemme kuvanneet Prima Shipping yritykselle videoita eri käyttötarkoituksiin. Komeita maisemia Stavangerissa, projektilastausta Vuosaaressa ja leppoisaa menoa firman virkistyspäivillä Porvoossa. Viime talvelta mieleen jäi kuitenkin setti joka kuvattiin uuden Prima Viking laivan kyydistä. Lensin keväällä laivan luokse Tukholman kautta Söråker satamaan jonne saavuin siirretyn lennon johdosta keskiyöllä. Löysin lopulta kuitenkin hyttiini ja pääsin hetkeksi lepäämään ennen aikaista herätystä. Aikaisin aamulla alkoi laivan purku ja kun laiva saatiin tyhjäksi, suunnattiin Prima Vikingin keula kohti Raahea.
Iso liikkuva rautalaiva lienee haastavin paikka lähteä kopterilla ilmaan
Laivalla meno oli rentoa, keittiössä Filippiiniläinen kokki taikoi maistuvia ruokia ja yöpymistä varten minulle oli varattu oma hytti. Laivalla sain muutenkin liikkua melko vapaasti, mutta ehkä eniten aikaa tuli vietettyä laivan ohjauskannella, josta oli parhaat näkymät joka suuntaan.
Matkan aikana kuvasin laivan perus rutiineja, konehuoneen tarkastuksia, navigointia ja tietysti maisemia. Upea auringonlasku ja lempeä merenkäynti päätti ensimmäisen päivän laivalla. Aamulla aloimme lähestymään jään rajaa ja kipparimme arveli jo siinä vaiheessa että saatamme jäädä jäihin kiinni. Normaalista poiketen laivassa ei ollut tällä legillä lastia kyydissä joten massaa oli selkeästi vähemmän normaaliin verrattuna. Jäimmekin jäihin jumiin melkeinpä heti jäämassaan ajettuamme ja jouduimme odottelemaan apujoukkojen saapumista. Varsin nopeasti kuitenkin paikalle saapui jäänmurtaja Urho joka otti meidät hinaukseen aina Raahen sataman sisääntuloväylän alkuun saakka. Siitä vielä viimeiset kuvaukset kopterilla, kamat kasaan ja Oulusta lento kotiin.
Alla kuvia ja video reissusta. (videolla myös muualta kuvattua materiaalia)
Kopterikuvauksen haasteet laivalla
Iso liikkuva rautalaiva lienee haastavin paikka lähteä kopterilla ilmaan. Rautainen rakenne sekoittaa kopterin kompassin ja laivan liike vaikeuttaa nousuun lähtöä. Suosittelisin melkein nostamaan kopterin manuaali tilassa (Atti), jolloin vältytään kopterin hätäisiltä korjausliikkeiltä. Periaatteessa tärkeintä on saada kopteri nopeasti ilmaan, jolloin se ”yleensä” löytää nopeasti sijainnin ja kompassi alkaa toimimaan taas normaaliin tyyliin. Kyseisellä matkalla käytössäni oli Phantom 4 pro kopteri jonka jalakset helpotti kopterin koppaamista takaisin laivalle. Siinä sain apua miehistön jäseniltä, kiitos siitä. Tärkeää on myös pitää kopterin ”home point” EI lähtöpisteessä vaan ohjaimen sijaintiin perustuen. Muuten saattaa käydä niin että kun kopterin sijainti ylittää asetetun maksimi etäisyyden niin kopteri jää leijjumaan taakse kaukaisuuteen kun laiva jatkaa matkaa. Tällöin on kiire lisätä määriteltyyn max. distanceen lisää metrejä jotta saat laivan lennettyä taas kiinni. Näin nimittäin on käynyt aikaisemmalla kerralla. Toki max. distancen voi heti alkuunsa ottaa pois, mutta itsellä sellainen on normaali käytössä aina määriteltynä.